Kijkje in de Keuken Event

HBO-i organiseert twee keer per jaar een netwerkevenement bij een hogeschool in Nederland. De HBO-ICT-opleiding van de betreffende hogeschool opent voor deze speciale gelegenheid hun deuren voor hbo-docenten. De dag staat in het teken van netwerken en leren van elkaar.

Het programma start met een presentatie over de opleiding, waarna workshops en break-out sessies in kleinere setting volgen. Deelname aan het Kijkje in de Keuken is gratis.

 

24 januari 2024 @ HZ University te Middelburg

Woensdag 24 januari 2024 waren we te gast bij HBO-ICT van de HZ University of Applied sciences in Middelburg. Voor een impressie zie het nieuwsartikel hierover.

Het programma was als volgt:
11:00 uur
Plenair gedeelte met om

11:05 uur: More than code monkeys door Loek van der Linde (zie de slides)

11:35 uur: (On)zin van het projectonderwijs door Rimmert Zelle

12:05 uur Lunch
13:00 uur 1e ronde workshops
* Original Skunk Works, or: why small teams under big pressure are always better
* IT in Business or Business in IT
* The EU AI Act: time to act
* Cyber security is it skill or is it behavior
* The AI in Action program
* Boundry crossing
* Graduate Internship Mosaic
* We Explore Together


13:45 uur wisselpauze


14:00 uur 2e ronde workshops
* Original Skunk Works, or: why small teams under big pressure are always better
* IT in Business or Business in IT
* The EU AI Act: time to act
* Cyber security is it skill or is it behavior
* The AI in Action program
* Boundry crossing
* Graduate Internship Mosaic


14:45 uur plenaire afsluiting (einde 15:00 uur)

INHOUD WORKSHOPS:

  • Original Skunk Works, or: why small teams under big pressure are always better

    Denk eens aan een bijzonder vliegtuig. 90% kans dat je aan een vliegtuig denkt dat door Lockheed
    Martin’s Skunk Works is ontwikkeld. Hoe kan het dat zij met 90% minder personeel dan de concurrenten
    altijd op tijd en altijd meer dan de gevraagde specificaties wisten te leveren?

  • The EU AI Act: time to get ready

    See the slides used during this presentation

    Who’s impacted? (“AI” systems, “High-Risk” domains, EU “Market”). Intersection with other EU Law: GDPR (especially Article 22), DSA, DMA, etc. Pre-deployment requirements (Declaration of Conformity based on Self-Assessment) Impact on system development (required activities and evidencing via documentation). Impact on system architecture & design (pre-processing and post-processing modules). Requirements for human oversight (human-in-the-loop), feasibility of full automation?

  • Cyber security is it skill or is it behavior

    When designing an information system, the confidentiality, integrity, and availability of data is not only a legal issue, but can also impact the reputation of an organisation and its trustworthiness in the eyes of customers. However, it is not always clear where the responsibility for ensuring the security of data lies. Should cyber security be viewed as a specialised expertise, or is it an attitude that should be incorporated into a curriculum as a whole?

  • Revisie van de visie op projectonderwijs

    Als verdieping op het praatje over projectonderwijs in het plenaire gedeelte, gaan we samen onderzoeken wat de volgende stap kan zijn. Maar laten we eerst terugkijken: welke ervaringen hebben we? Wat vraagt het beroepenveld en wat is onderwijskundig verantwoord? Vervolgens zullen we kijken naar de stappen die we kunnen zetten of al hebben gezet. Misschien concluderen we wel dat projecten een geweldig middel zijn.

  • IT in Business or Business in IT

    Binnen de onze opleiding zien we een terugloop binnen de uitstroomrichting BIC (also known as BIM). Daarom staat de vraag centraal in deze workshop: is deze uitstroomrichting nog levensvatbaar binnen het vakgebied? Daarnaast zijn we heel benieuwd hoe jullie deze uitstroominrichting insteken en wat jullie zien als een echte BIM’mer binnen het beroepenveld. Het is een open sessie, waar we hopelijk van elkaar kunnen leren.

  • Boundry crossing
    door Alexander Giele

    Van aanbod naar vraag gestuurd onderwijs, hoe kun je vanuit hoger onderwijs studenten de transitie laten maken van voor opleiding naar hoger onderwijs.

  • Graduate Internship Mosaic: Shaping ICT Futures Together

    door Jolene Cijsouw

 

 

 

Overzicht eerdere edities Kijkje in de Keuken:

Pagina delen

hbo-i leden

alle leden