ICTeach Fest

Woensdag 19 juni 2024 organiseerde HBO-i samen met Avans Hogeschool het ICTeach Fest in Den Bosch. We trapten af met een Bossche bol en een inspirerende spreker, Jaap Bressers. Met circa 80 deelnemers, 1 keynote, 8 workshops, 2 escape rooms en 3 massagestoelen kijken we terug op een geslaagde eerste editie van dit evenement waar ons onderwijs en onderwijsmakers, -gevers en -managers centraal stonden.

Raken, vermaken en inspireren
Jaap Bressers
liet ons in zijn keynote positief nadenken over uitdagingen en mogelijkheden. Zijn presentatie heeft ons geleerd dat iedereen, ongeacht de omstandigheden, op zijn eigen manier het verschil kan maken.

Zie voor een indruk van de dag ons nieuwsartikel.

Overzicht workshops

  • Challenge accepted: uitdagend onderwijzen met fantastische resultaten

    Door Lynn Epping (HSLeiden)

    Studenten in korte tijd uitdagen om beter te presteren en programmeren dan ze ooit hadden durven dromen. Dat vraagt ook veel van je als docent; ook jij hebt boven jezelf uit te stijgen. Hoe krijg je studenten in korte tijd zover en wat vraagt dat van de inzet van jou en je collega’s? En nog belangrijker: wat levert het je op?

    Je loopt deze workshop uit met een bij jouw opleiding passende challenge voor studenten, waarbij ze aan de slag zijn met één vakinhoudelijke opdracht. De doelen? Die bepaal je zelf. Je kunt de challenge inzetten als onderwijsvorm, maar ook als toets. Aan het einde van de workshop heb je duidelijke doelen, een actieplan en veel zin in het uitvoeren van de challenge met studenten. Wij ondersteunen je met creativiteit en enthousiaste collega’s.

    Uiteraard is deze workshop een uitdaging op zich. Je ervaart de hype van de challenge zelf, omdat we deze op een uitdagende manier hebben vormgegeven. Dus kom langs en ervaar hoe je jezelf en je studenten naar een hoger niveau brengt in korte tijd!

    Benieuwd naar hoe zo’n challenge eruit kan zien? Neem dan alvast een kijkje via: https://www.hbo-i.nl/nieuws/challenge-week-hogeschool-leiden-informatica-fellowship-werkt-aan-toetsweek/

  • Best practices van geïntegreerd onderwijs

    Door Vincent Spijkers (HSLeiden) en Julian van der Kleijn (Avans)

    In deze workshop zullen we aan de hand van twee voorbeelden laten zien hoe geïntegreerd onderwijs, disciplines verenigt om diepgaand leren te bevorderen. Maar welke eisen stelt dit aan het team dat het moet verzorgen? Welke valkuilen kan je hiermee voorkomen en welke beren staan er nog meer op de weg? Leer hoe je verschillende vakgebieden kunt integreren, verbanden kunt leggen tussen concepten en vaardigheden kunt ontwikkelen die relevant zijn voor het werkveld. Bereid je voor op inspiratie en praktische tips.

  • Formatief quizzen, hoe doe ik dat effectief?

    Door Suzan van Brussel, associate lector Avans

    Hoe houd je de voortgang van je studenten bij in een blended leerarrangement? Een manier om dat te doen is formatieve handelingen of toetsen voor leren en die toetsen bijhouden via het LMS. Deze workshop richt zich specifiek op het gebruik van quizzen en hoe je dit effectiever kan gebruiken. Eerdere studies in het hoger onderwijs hebben aangetoond dat docenten quizzen vaak niet optimaal benutten. In deze interactieve workshop zullen de deelnemers een casus bekijken en bespreken in kleine groepen en zullen ze ook hun eigen gebruik van quizzen in hun onderwijspraktijk evalueren met behulp van een door ons ontwikkeld zelfbeoordelingsinstrument dat gebaseerd is op onderzoek. Na een korte evaluatie zullen de deelnemers mogelijke verbeteringen voor hun eigen praktijk formuleren en bespreken in kleine groepen. De hele workshop zal zeer interactief zijn. Na afloop verlaten de deelnemers de sessie met praktische inzichten over hoe ze hun gebruik van quizzen in toetsen voor leren kunnen verbeteren.

  • Smart grids in actie, IOT en data als drijfveren van de energietransitie

    Door Willem Kuipers, Enexis

    Zonder IT is het een kwestie van tijd totdat het licht uitgaat in Nederland. De kansen en mogelijkheden komen aan bod in deze sessie, maar ook is er oog voor de bedreigingen. Willem Kuipers, lead engineer secure cloud service bij Enexis neemt je mee in een aansprekend betoog over de uitdagingen van de energietransitie.

  • Ideale balans tussen mens en technologie in onderwijs: Best of Both Worlds

    Door Esther van der Stappen (lector Digitale Didactiek, Avans)

    Het vinden van de juiste balans tussen mens en technologie in het onderwijs is een uitdaging. Hoe maak je als onderwijsprofessional bewuste keuzes over deze balans? Om hierbij te helpen, ontwikkelde het Avans-lectoraat Digitale Didactiek van expertisecentrum Future-Proof Education het bordspel ‘Best of Both Worlds’.

    Lector Esther van der Stappen: “Technologische ontwikkelingen in het onderwijs leiden niet vanzelf tot een goed gesprek over de meerwaarde ervan. Met het bordspel ‘Best of Both Worlds’ willen we het gesprek tussen onderwijsprofessionals verdiepen over de vraag: waar kunnen mens en technologie elkaar aanvullen? Waar moet je op letten? Hoe pak je het aan?”

  • Neurodiversiteit en inclusief onderwijs

    Christine Sijtsma (HHS) en Martijn de Reus (Avans)

    “Neurodiversiteit omvat de verscheidenheid en variatie van de neurologische, cognitieve en psychologische ontwikkeling van de hersenen van mensen op het gebied van het verwerken en gebruiken van sociale, linguïstische en zintuiglijke informatie” (Wikipedia, 2023).

    Deze verscheidenheid komt binnen het onderwijs voor en wordt in veel gevallen ervaren, als leerproblematiek. Twee voorkomende leerproblematieken, ASS en ADHD, zien we vaak terug binnen ons onderwijs. Uit onderzoek binnen het HBO blijkt ook dat deze leerproblematieken evenredig veel voorkomen binnen de informaticaopleidingen. In veel gevallen heeft de student weet van de eigen leerproblematiek, omdat het reeds in voorafgaand basis- en/of voorgezet onderwijs is vastgesteld, maar er is ook een aanzienlijke groep, waarbij geen diagnostiek is vastgesteld, maar die de eigen leerproblematiek verwoordt, als concentratieproblematiek. 

    De werkgroep vanuit HBO-i deelt kennis en ervaringen en zoekt de samenwerking op met externe stakeholders. In deze workshop nemen ze je mee in de bevindingen.

  • Generatieve AI & impact op ons onderwijs

    Door Erdinç Saçan (Fontys)

    Generatieve AI en onderwijs: we onderzoeken samen de huidige impact en verkennen hoe het onderwijs er over vijf jaar uit zou kunnen zien. Erdinç neemt ons mee in deze verkenning. Naast zijn werk voor Fontys brengt hij ook de diverse aspecten van AI onder onze aandacht. Dit doet hij onder andere via de krant, tv, Linkedin en zijn website, zie https://erdincsacan.nl/

  • a Mobile Dev Journey

    Door Paul van Dijk, NHLStenden

    Paul heeft een jarenlange ervaring als app ontwikkelaar en werkt sinds een dik jaar als docent bij NHLStenden. Hij maakt je graag deelgenoot van zijn praktijkervaring en wat hij daarvan het onderwijs in brengt. Kortom, praktijkcases en tips voor je onderwijs.

hbo-i leden

alle leden