Het Teachers & Staff Event (Docenten Event) is onderdeel van het HBO-ICT Job & Student Event, waar alle studenten van de aangesloten opleidingen aan kunnen deelnemen om zo in contact te komen met bedrijven en organisaties uit de praktijk. Zie de ledenlijst voor een overzicht.
4 oktober zijn we met 80 collega’s verspreid over diverse onderwerpen met elkaar in gesprek gegaan. Hier de onderwerpen die nu actueel zijn binnen de ict-opleidingen:
Neurodiversiteit in het ICT-onderwijs – Zaal 2.10
Onder begeleiding van Martijn de Reus
Zie slides. Sommige van onze opleidingen kennen een studentenpopulatie waarbij tot 75% bepaalde leerproblematiek ondervindt. Dat betekent allereerst een belemmering voor de student, maar ook voor de docent. Ons onderwijs moet voor iedereen kansen bieden, maar het kan complex en arbeidsintensief zijn om de juiste benadering te vinden. Martijn de Reus neemt je mee in zijn bevindingen en nodigt je uit mee te praten.
Intervisie afstuderen – Zaal 2.11
Onder begeleiding van Constanze Thomassen
Tijdens deze sessie kijken we terug op de afgelopen uitwisseling en gaan we in gesprek over de manier waarop we nu de kalibratie tussen de hogescholen vormgeven. Zijn er ook andere manieren mogelijk? Ook kijken we kritisch naar het evaluatie formulier: is dit wat we willen evalueren en wat zijn de vervolgstappen?
Professional skills – Zaal 2.14
Onder begeleiding van Lynn Epping
Doel van het rondetafelgesprek: Vaststellen welke aanvullende stappen we kunnen nemen om de onderwijsvormen en begeleiding van het professionele vaardighedenonderwijs nog effectiever te laten zijn.
Onze studenten hebben professionele vaardigheden nodig voor een vliegende start als ICT-professional. Het leren van deze vaardigheden kan vaak niet uit boeken. Oftewel: onze studenten leren professionele vaardigheden door ervaring. Hoe bieden we die ervaringen en wat vraagt dat van onze begeleiding tijdens het leerproces? Tijdens het rondetafelgesprek gaan we in op de rol van het onderwijs in het bieden van leerervaringen in de professionele vaardigheden. Hoe monitoren we als docenten het leren, dat vaak over processen gaat (samenwerking, persoonlijke ontwikkeling, onderzoekend vermogen) en welke rol nemen we in in dat leerproces? We wisselen ervaringen uit en bekijken kritische factoren in het onderwijs om studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op hun rol als startend professional.
Communicatiestrategie HBO-ICT – Zaal 2.12
Onder begeleiding van Julian van der Kleijn
Doel van het rondetafelgesprek: In kaart brengen wat het onderscheidende vermogen is van onze opleiding(en) en welke doelgroepen we kunnen definiëren.
Hoe scherp hebben we de usp’s van onze opleidingen in beeld? En hoe kunnen we dit vertalen naar aansluitende, aansprekende beroepsbeelden? Door bureau G2K is een eerste aanzet ontwikkeld voor een communicatiestrategie om uitstroomprofielen duidelijker en wervender over te brengen op studiekiezers. Het helpt ons ook om beter in te zoomen op doelgroepen. Een werkgroep vanuit 8 hogescholen is aan de slag gegaan om dit uit te werken tot een campagne. Praat mee tijdens deze sessie.
AI in het onderwijs – Zaal 2.18
Mischa Beckers van Platform PRIO neemt ons mee in de relevante AI-ontwikkelingen. Zie slides.
Associate Degrees – de ontwikkeling van dichtbij – Zaal 2.19
Bart Linsen is de projectleider van de werkgroep AD vanuit HBO-i en een van de aanspreekpunten vanuit het LADO. Wat zijn de kansen voor ons onderwijs? Wat zijn de actuele ontwikkelingen? Laat je bijpraten en praat mee.
Netwerkmogelijkheden werkveld
Na de lunch zijn er op de beursvloer mogelijkheden om in gesprek te gaan met het werkveld. Neem alvast een kijkje op de digitale beursvloer en laat ons weten als we vooraf al contact kunnen leggen voor je met gewenste partijen. Ook de leden van de Raad van Advies van HBO-i zullen aanwezig zijn, zie https://www.hbo-i.nl/hbo-i-organisatie/