Projecten

Stichting HBO-i faciliteert en financiert projecten die vanuit de eigen organisatie en de leden geïnitieerd kunnen worden. De onderwerpen van deze projecten worden ieder jaar vastgesteld op basis van de inbreng van initiatiefnemers en gepresenteerd op de platformvergaderingen. Voorbeelden van projecten zijn:

 

Alle hbo-opleidingen werken aan concreet onderwijs om onderzoekend vermogen meer te integreren in het curriculum, zodat het een normaal aspect wordt binnen het hele beroepsproces. Vaak is er echter te weinig ontwikkeltijd.

Binnen het HBOi Open OiO-project zetten we een platform en proces op binnen WikiWijs voor het delen van kwalitatief onderwijsmateriaal voor het onderzoekend vermogen. Zo kunnen we landelijk elkaars expertise gebruiken en snel tot goed onderzoeksonderwijs komen. Dit materiaal heeft de vorm van bouwstenen: zelfstandige, makkelijk te integreren leseenheden. In samenwerking met HAN, HHS, Fontys en Saxion wordt intussen het eerste lesmateriaal beschikbaar gemaakt op WikiWijs.

Voor meer informatie over dit project bekijk de website.

 

Meer vrouwen op ICT-opleidingen: daar maakt Stichting HBO-i zich sterk voor. Het project ‘Genderbalance in de ICT’ van de stichting leverde onder andere een toolkit op: een verzameling initiatieven van verschillende organisaties die meisjes stimuleren om voor ICT te kiezen. Via de blokken hieronder kom je meer te weten over deze projecten en onderzoeken. Ontdek hoe je deze initiatieven kunt gebruiken om de instroom van vrouwen op jouw opleiding te vergroten.

Voor meer informatie over dit project bekijk de Toolkit.

 

Met de komst van een update van de Domeinbeschrijving is er aanleiding voor de opleidingen om met elkaar te delen hoe ze deze in hun onderwijsprogramma willen integreren. De doelstelling van het project Positioneren opleidingen is het inzichtelijk maken van de opleidingen onderling en voor studenten en het werkveld. De groei van i-opleidingen als mede het aantal specialisaties en minors vragen om een vergelijking op basis van focus en inhoud. Onderscheidend, maar met een gemeenschappelijke basis. In hoeverre is dit van toepassing op de i-opleidingen? Voor meer informatie of deelname kun je terecht bij Frens Vonken, voorzitter HBO-i.

 

De toestroom naar de IT-arbeidsmarkt wordt vanuit de HBO-i opleidingen in sterke mate beïnvloed door het rendement van de opleidingen. Er is op dit moment geen inzicht in wat die rendementen zijn en welke best (en bad) practices er zijn om het rendement van de opleidingen te vergroten (en wat we vooral ook niet moeten doen). De doelstelling is drieledig en luidt als volgt:

Inzicht verkrijgen in:

Rob Willemsen (Avans) is de kartrekker van dit project.

 

Vanuit verschillende HBO-i-opleidingen is er afstemming met en voorbereiding op doorstroming naar WO-opleidingen. Dit zijn vooral lokale initiatieven. Van dit geheel aan initiatieven bestaat vooralsnog geen overzicht. Wellicht kan een dergelijk overzicht een mogelijke samenwerking tussen wo-partijen en hbo-instellingen vergemakkelijken.

Daarnaast is in de laatste HBO-i domeinbeschrijving ook het masterniveau beschreven om de ontwikkeling en verantwoording van professional masterprogramma’s te ondersteunen. Er bestaat geen overzicht van welke ict-gerelateerde professional master programma’s er worden aangeboden en welke initiatieven daartoe bestaan. Vanuit een dergelijk overzicht kan onderlinge afstemming en samenwerking gevonden worden, om op die manier makkelijker en beter een professioneel masteraanbod te ontwikkelen.

 

De doorstroom van jongeren tot 25 jaar van het middelbaar beroepsonderwijs naar het hoger beroepsonderwijs is in de afgelopen jaren gedaald. In 2010 ging 44 procent (22.000) van de mbo-4-studenten door op het hbo, en in 2018 was dat nog maar 39 procent (23.000). Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Vanuit het mbo geeft alleen een mbo-4-diploma toegang tot het hbo. Meisjes volgen vaker dan jongens een mbo-opleiding op het hoogste niveau. Van de meisjes die in het studiejaar 2017-2018 jonger waren dan 25 jaar en een mbo-opleiding volgden, deed ongeveer 60 procent een opleiding op het hoogste niveau (mbo-4). Bij jongens lag dat rond de 51 procent. (ANP, 30 september 2019)

De doorstroom vanuit het mbo staat van verschillende kanten onder druk. De aansluiting staat als problematisch bekend, het werkveld trekt aan de mbo’ers met een diploma en het zijn vaker meisjes dan jongens die doorstuderen. Doorgaans de groep die niet voor de i-opleidingen kiest. En ook al wordt hier aan gewerkt (zie project vrouwelijke rolmodellen), op de korte termijn zal dit geen sterk afwijkende cijfers opleveren.

Echter, de doorstroming laat zich niet uitsluitend met sombere termen beschrijven. De aansluiting van de opleiding applicatieontwikkeling (mbo) naar softwareontwikkeling (hbo) gaat doorgaans bovengemiddeld goed. Dus reden genoeg om hiermee aan de slag te gaan. Vanuit HBO-i is er een projectgroep die zich hierover buigt, dit gebeurt onder de leiding van Hans van Stam (Fontys).

 

De laatste jaren zien we dat binnen ons domein vakken, minoren en dergelijke steeds vaker gericht zijn op data science en andere manieren van omgaan met data. Gezien deze groei is er ook de vraag ontstaan om in kaart te brengen wat er zoals aan lesprogramma’s zijn bijgekomen. De projectgroep Applied Data Science is hiervoor in het leven geroepen en staat onder leiding van Kees Rijsenbrij (HvA en lid Dagelijks Bestuur HBO-i).

 

Project aanmelden

Heb je een goed idee voor een project en ben je op zoek naar financiering, draagvlak en projectleden? HBO-I faciliteert en ondersteunt project- en werkgroepen uit het HBO-ICT landschap bij het opzetten en uitvoeren van projecten. Neem contact met ons op voor meer informatie via info@hbo-i.nl.

Pagina delen
het laatste nieuws
HBO-I NIEUWSBRIEF BLIJF MAANDELIJKS OP DE HOOGTE! Aanmelden

hbo-i leden

alle leden