- Succesvol studeren kan alleen door samen te werken
Door Bas van der Veen en Vincent Spijkers
Geef jij les aan studenten die van het mbo komen en worstelen met de praktijk van het hbo? Krijg je vaak vragen over of het verstandig is om van het hbo naar de universiteit over te stappen? Of wil je jongeren ‘gewoon’ beter informeren bij het maken van hun studiekeuzes? Dan moet je bij deze workshop aanwezig zijn! Het begon met Wisselstroom, een samenwerking tussen Hogeschool Leiden en Universiteit Leiden, waarbij we scholieren tijdens een proefstudeerdag meenemen in de onderwijspraktijken van hbo en wo. Inmiddels werken we ook nauw samen met onze collega’s van de Haagse Hogeschool en mbo Rijnland om mbo’ers een beeld te geven van wat ze bij het hbo kunnen verwachten. En met succes!
Wil je weten hoe? Tijdens deze workshop ontdek je het. En draag je bij! Zo krijg je niet alleen informatie, maar ga je naar huis met inspiratie en lesplannen om bij je eigen hogeschool te gebruiken.
- Ontmoet CostomGPT opdrachtgever Webshop Bob
Door Floris Admiraal en Hidde van Leeuwen
Ontdek hoe ‘Webshop Bob’, een AI-gedreven virtuele opdrachtgever, is ingezet om studenten aandachtig te leren luisteren, analyseren en requirements verzamelen. Deze zelfverzekerde, eigenaardige ondernemer zonder technische kennis brengt de dynamiek van een echte klant tot leven in interviews met studenten. We delen waardevolle inzichten over hoe deze aanpak de motivatie verhoogt en vaardigheden verdiept.
- Hoe wakker je kritisch denken continue aan bij studenten?
Door Maartje Kouwenberg en Noa de Lange
Kritisch denken is belangrijk voor studenten, o.a. om probleemoplossend te werken en weloverwogen beslissingen te nemen. Helaas is niemand van nature een kritische denker, maar gelukkig kunnen wij als docenten wel een grote rol spelen om het bij studenten aan te wakkeren. Tijdens de workshop krijg je uitleg en ga je zelf aan de slag hoe je als docent via verschillende instructiestrategieën en vragen aan studenten hun kritisch denkvermogen stimuleert.
- Studenten opleiden tot digitale speurneuzen: Forensisch ICT
Door Heiko van der Heijden-Bruggers en Max Aarden
Kom de waarheid zoeken bij Forensische ICT, want mensen kunnen liegen maar feiten niet. Een interactieve workshop in open source intelligence.
- DataLab als turbomotor voor onderzoek en onderwijsinnovatie
Door Roland Westveer en Ewout Crijnen
In het DataLab werken docenten, onderzoekers en studenten samen aan actuele datavraagstukken. Roland Westveer werkte de afgelopen 2 jaar om een DataLab op te zetten binnen het kenniscentrum van de faculteit. Tijdens de workshop neemt hij jullie mee in zijn ervaringen aan de hand van een recent project waarbij hij samen met afstudeerder Ewout Mullink in samenwerking met Naturalis de toepasbaarheid van Large Language Models onderzocht.
Thema’s die onder andere aan bod komen zijn:
- In hoeverre biedt het DataLab studenten een beroepsauthentieke leeromgeving.
- Hoe worden lessons learned uit projecten meegenomen in volgende projecten.
- Hoe stelt het DataLab het onderwijs in staat om bij te blijven met de snelle ontwikkelingen in het vakgebied.
En er is natuurlijk aandacht voor de toepasbaarheid van LLM’s bij praktijkgericht onderzoek.
- Nooit meer 1-op-1 SLB-gesprekken!?
Door Jochem van de Fliert en Jos van den Bos
“Hoe gaat het? Goed? Mooi, alle punten gehaald zie ik? Top! Verder nog vragen? Nee” En weer verlaat een tevreden studentenklant het pand! Wil jij je tijd graag nuttig gebruiken? Én toch de student goed in beeld houden? Sluit gerust aan bij de workshop over onze nieuwe aanpak van studieloopbaanbegeleiding.