Kijkje in de Keuken Event

HBO-i organiseert twee keer per jaar een netwerkevenement bij een hogeschool in Nederland. De HBO-ICT-opleiding van de betreffende hogeschool opent voor deze speciale gelegenheid hun deuren voor hbo-docenten. De middag staat in het teken van netwerken en leren van elkaar.

Het programma start met een presentatie over de opleiding, waarna workshops en break-out sessies in kleinere setting volgen. En voor de leden van HBO-i is er een speciaal voorprogramma op de betreffende hogeschool, de platformvergadering. Deze vergadering vindt plaats in de ochtend en daarvoor is het mogelijk om met werkgroepen bijeen te komen.

8 juni 2022 @ Hogeschool Windesheim

8 juni is de nieuwe datum van het doorgeschoven Kijkje in de Keuken bij Windesheim in Zwolle. Aanmelden is kosteloos en kan via deze link.

De opleiding HBO-ICT geeft op een duidelijke en innovatieve manier invulling aan het beleid van Windesheim. Direct en veelvuldig contact met het werkveld is daarbij erg belangrijk. Al vanaf het eerste jaar gaan studenten van HBO-ICT in projectgroepen aan de slag met opdrachten uit het bedrijfsleven. Ook maken zij kennis met de praktijk door excursies en het volgen van gastcolleges. Daarnaast houden ze elk half jaar een expo, Winnovation, waar de studenten hun innovatieve projecten presenteren aan bezoekers. Een ander belangrijk speerpunt van de opleiding is de focus op begeleiding van studenten (met en zonder functiebeperking). Dit heeft geresulteerd in de mogelijkheid van o.a. afstuderen zonder scriptie.

PROGRAMMA

Het programma wordt ingevuld door de collega’s van Windesheim en start met een gezamenlijke lunch en daarna een gezamenlijke aftrap. Na deze start kun je kiezen uit verschillende workshops, verdeeld over twee rondes. Je kunt je op basis van het onderstaande menu alvast oriënteren, kiezen voor een specifieke workshop doe je op de dag zelf.

12:00 uur: Ontvangst en lunch
13:00 uur: Plenaire aftrap door Ilja Clabbers, directeur HBO-ICT, Hogeschool Windesheim
14:00 uur: Workshopronde 1
14:45 uur: Koffiebreak
15:00 uur: Workshopronde 2
15:45 uur: Borrel

WORKSHOPS

  • Smart Things

    Zie de slides Smart Things

    De eerste twee weken van de opleiding worden onze eerstejaars meteen flink aan het werk gezet. Ze maken kennis met de hele propedeuse en met elkaar. Ze zijn daarvoor twee weken lang full-time op de campus. We delen onze ervaringen met een dergelijke start van de opleiding.

  • Eenden + kaarten + vliegtuigen + blije gezichten = Ons nieuwe Agile onderwijs - door Swen-Peter Ekkebus

    Het onderwijs over Agile en Scrum binnen onze HBO-ICT opleiding totaal op de schop gegaan. Actieve workshops, ondersteund met een zelfstudiemodule, formatieve toetsen en een digitale toets met een stevige vragenbank. Tijdens deze workshop inspecteer jezelf in vogelvlucht onze aanpak, delen wij onze ervaringen en de vrij te gebruiken materialen. Bovendien ervaar jezelf een deel van de oefeningen en zo krijg je inzicht waarom onze studenten nu enthousiast zijn over dit onderwijs!

    Deze workshop is gericht op kennisuitwisseling door verschillende actieve werkvorm waarbij iedere deelnemer zelf een deel van de oefeningen ervaart en een concreet beeld krijgt bij hoe binnen het HBO-ICT van Windesheim het Agile onderwijs vorm wordt gegeven.

    Alle gepresenteerde materialen zijn beschikbaar onder Creative Commons.

  • Een ander perspectief op afstuderen: faire toetsvormen - Jan Nauta

    Zie de Faire toetsvormen Jan Nauta

    Sommige studenten komen bij hun afstuderen met een eindverslag goed tot hun recht. Maar anderen krijgen het verhaal juist beter over het voetlicht als ze erover kunnen vertellen. Om iedereen gelijke kansen te bieden zijn er dus verschillende toetsvormen nodig. Hoe we daar in Zwolle mee omgaan vertellen we je in deze workshop.

  • Semesters draaien met een vergoeding vanuit het werkveld, extreme flexibiliteit qua onderwerpen met maatschappelijke impact. Hoe doen we dat? - door: Teun Lucassen en Sjoerd de Man

    Zie de slides van deze workshop.

    Binnen de opleiding HBO-ICT van hogeschool Windesheim kennen we het concept keuzesemesters. Dit is thema-gestuurd theory-follows-practice onderwijs waarin studenten werken aan grote projecten voor organisaties. Hierbinnen halen we mooie leerresultaten en dragen we ons steentje bij aan de samenleving. Weten hoe we die chaos beheersen? Kom langs bij deze workshop!

  • Betekenisvol onderwijs; hoe integreer je de praktijk van het bedrijfsleven in je onderwijsprogramma's - door Sikke Visser en Inge Strijker

    Zie de slides van Betekenisvol onderwijs

    In deze workshop delen we vanuit het profiel Business IT en Management onze ervaringen op het gebied van intensieve samenwerking met onze partners uit het werkveld. Het BIM-profiel bevat drie semesters, BPM, Data Science en Management of IT. In al deze semesters werken studenten aan opdrachten van externe opdrachtgevers. In deze drie semesters wordt dit op verschillende manieren gedaan. We delen onze ervaringen, maar zijn ook nieuwsgierig naar hoe andere opleidingen dit doen.

  • Amazing challenge - door Thomas Boose en Henk Bosman

    Zie de slides Amazing challenge.

    Als introductie op het uitstroomprofiel Software Engineering doen de 2e jaars studenten HBO-ict het project “Amazing challenge”. Dit project, origineel ontwikkeld als challenge voor de opleiding informatica van de Hogeschool Leiden en doorontwikkeld op Windesheim als introductieproject, omvat veel kennismakingsactiviteiten gericht op binding zoals een bioscoop bezoek, veel ingeroosterde werkuren met groepsgenoten, en een borrel. Daarnaast zijn er opdrachten die gericht zijn op studievaardigheden zoals aantekeningen maken, kennis overdragen en colleges. Er zijn veel competitive, uitdagende opdrachten zoals het maken van een opdracht voor alle andere groepen en een relatieve scoring. Tot slot zijn er ook opdrachten gericht op beroepsvaardigheden zoals reviewen, testen en efficient programmeren.

    Het project beslaat 1 week, en levert een O/V op voor een deeltoets van de module “Basis algoritmiek en informatica”.

  • Ja! Ik wil een (nog) betere docent worden: Liberating Structures - door Swen-Peter Ekkebus

    Euuhh liberating wattus? Liberating Structures zijn een verzameling snel te leren interactiepatronen waarmee je iedereen in een groep (groot of klein) kunt ontketenen en betrekken, van extravert tot introvert en van leiders tot volgers. Hoe handig is dat als je docent of coach bent!? Mij heeft het in mijn werk als docent en coach in ieder geval heel erg geholpen om de studenten zelf aan het nadenken te zetten. In colleges en met coachingssessies zet ik ze standaard in. Tijdens deze workshop onderga je zelf wat voor een effect de liberating structures hebben! Ben je zelf geen docent? Geen probleem: liberating structures verbeteren je ook vergaderingen en andere meetings 🙂

  • Tasker, een applicatie die studenten en docenten ontwikkelen voor het onderwijs. - door Ernst Bolt

    Zie de slides over Tasker

    De ontwikkeling heeft drie doelen.Ten eerste biedt deelname aan het ontwikkelteam studenten de mogelijkheid om achterstanden versneld weg te werken.
    Daarnaast biedt het gebruik van de applicatie aan studenten en docenten inzicht in de voortgang van studenten. Zo wordt het mogelijk voor docenten en studentbegeleiders om pro-actief te coachen.
    Tenslotte heeft Tasker als doel om programmatisch toetsen mogelijk te maken en applicaties die hieraan bijdragen te ontsluiten. Tijdens de korte presentatie gaan we het hebben over de werkwijze van Tasker en de inbedding in het onderwijs en begeleidingsprogramma. Daarna een uitleg van de visie op het toewerken naar programmatisch toetsen.

  • Aanmelden

    Deelname aan het Kijkje in de Keuken is gratis. Je kunt je via deze link aanmelden. Let op: als je je voor de oorspronkelijke editie in december hebt aangemeld, willen je vragen je toch opnieuw aan te melden. Dank.

    Overzicht eerdere edities Kijkje in de Keuken:

    Pagina delen
    het laatste nieuws
    HBO-I NIEUWSBRIEF BLIJF MAANDELIJKS OP DE HOOGTE! Aanmelden

    hbo-i leden

    alle leden