Kijkje in de Keuken

HBO-i organiseert jaarlijks een netwerkevenement bij een hogeschool in Nederland. De ict-opleiding van de betreffende hogeschool opent voor deze speciale gelegenheid haar deuren voor hbo-docenten. De dag staat in het teken van netwerken en leren van elkaar.

16 januari 2025: Onderwijs als teamsport

Op 16 januari 2025 waren we te gast bij de opleiding Informatica van Hogeschool Leiden voor een inspirerend Kijkje in de Keuken rondom het thema **’Onderwijs als teamsport’**. Deze dag bood een uniek inkijkje in het onderwijs is vormgegeven. Onder andere door  een succesvolle samenwerking tussen docenten, studenten en het werkveld. En deze studenten trapten de dag af met een keynote waarin deze samenwerking centraal stond.

In totaal hebben 130 personen van 15 hogescholen zich opgeven, waarmee het een druk bezocht evenement was. Samen hebben we veel gedeeld en opgehaald. 

In het onderstaande workshopoverzicht kun je meer vinden over de afzonderlijke sessies, inclusief de powerpoint slides.

Overzicht workshops:

  • Door Bas van der Veen en Vincent Spijkers

    Zie de slides

    Geef jij les aan studenten die van het mbo komen en worstelen met de praktijk van het hbo? Krijg je vaak vragen over of het verstandig is om van het hbo naar de universiteit over te stappen? Of wil je jongeren ‘gewoon’ beter informeren bij het maken van hun studiekeuzes? Dan moet je bij deze workshop aanwezig zijn! Het begon met Wisselstroom, een samenwerking tussen Hogeschool Leiden en Universiteit Leiden, waarbij we scholieren tijdens een proefstudeerdag meenemen in de onderwijspraktijken van hbo en wo. Inmiddels werken we ook nauw samen met onze collega’s van de Haagse Hogeschool en mbo Rijnland om mbo’ers een beeld te geven van wat ze bij het hbo kunnen verwachten. En met succes!

    Wil je weten hoe? Tijdens deze workshop ontdek je het. En draag je bij! Zo krijg je niet alleen informatie, maar ga je naar huis met inspiratie en lesplannen om bij je eigen hogeschool te gebruiken.

  • Door Floris Admiraal en  Hidde van Leeuwen

    Zie de slides

    Ontdek hoe ‘Webshop Bob’, een AI-gedreven virtuele opdrachtgever, is ingezet om studenten aandachtig te leren luisteren, analyseren en requirements verzamelen. Deze zelfverzekerde, eigenaardige ondernemer zonder technische kennis brengt de dynamiek van een echte klant tot leven in interviews met studenten. We delen waardevolle inzichten over hoe deze aanpak de motivatie verhoogt en vaardigheden verdiept.

  • Door Maartje Kouwenberg en Noa de Lange

    Zie de slides

    Kritisch denken is belangrijk voor studenten, o.a. om probleemoplossend te werken en weloverwogen beslissingen te nemen. Helaas is niemand van nature een kritische denker, maar gelukkig kunnen wij als docenten wel een grote rol spelen om het bij studenten aan te wakkeren. Tijdens de workshop krijg je uitleg en ga je zelf aan de slag hoe je als docent via verschillende instructiestrategieën en vragen aan studenten hun kritisch denkvermogen stimuleert.

  • Door Heiko van der Heijden-Bruggers en Max Aarden

    Zie de slides

    Kom de waarheid zoeken bij Forensische ICT, want mensen kunnen liegen maar feiten niet. Een interactieve workshop in open source intelligence.

  • Door Roland Westveer en Ewout Crijnen

    Zie de slides

    In het DataLab werken docenten, onderzoekers en studenten samen aan actuele datavraagstukken. Roland Westveer werkte de afgelopen 2 jaar om een DataLab op te zetten binnen het kenniscentrum van de faculteit. Tijdens de workshop neemt hij jullie mee in zijn ervaringen aan de hand van een recent project waarbij hij samen met afstudeerder Ewout Mullink in samenwerking met Naturalis de toepasbaarheid van Large Language Models onderzocht.

    Thema’s die onder andere aan bod komen zijn:

    • In hoeverre biedt het DataLab studenten een beroepsauthentieke leeromgeving.
    • Hoe worden lessons learned uit projecten meegenomen in volgende projecten.
    • Hoe stelt het DataLab het onderwijs in staat om bij te blijven met de snelle ontwikkelingen in het vakgebied.

    En  er is natuurlijk aandacht voor de toepasbaarheid van LLM’s bij praktijkgericht onderzoek.

  • Door Jochem van de Fliert en Jos van den Bos

    Zie de Slides

    “Hoe gaat het? Goed? Mooi, alle punten gehaald zie ik? Top! Verder nog vragen? Nee” En weer verlaat een tevreden studentenklant het pand! Wil jij je tijd graag nuttig gebruiken? Én toch de student goed in beeld houden? Sluit gerust aan bij de workshop over onze nieuwe aanpak van studieloopbaanbegeleiding.

Overzicht eerdere edities Kijkje in de Keuken:

hbo-i leden

alle leden