Powered by HBO-ICT: HBO-ICT-opleidingen voeren gezamenlijke strategie voor bredere instroom

De vraag in de markt naar ict-professionals is groot. Op vrijwel alle urgente thema’s, zoals energie, veiligheid, klimaat en AI, is er behoefte aan actuele ict-kennis en oplossingen. Veel ict-opleidingen kampen echter met een daling van de studenteninstroom. Daarom slaan deze opleidingen de handen ineen om HBO-ICT weer op de kaart te zetten, met een communicatieaanpak onder regie van Stichting HBO-i en powered by HBO-ICT.

Gezamenlijke strategie

De opleidingen benen de vraag van de maatschappij en het werkveld naar ict-talent niet bij. Astrid Hoge, academiedirecteur IT en Mediadesign bij de HAN en betrokken bij de ontwikkeling van de campagne, vertelt dat HBO-ICT-opleidingen met verschillende uitdagingen kampen. “We willen graag meer meiden interesseren voor de opleidingen, de opleidingen aantrekkelijker maken voor internationale studenten en studenten met een migratieachtergrond en beter vertellen wat we aanbieden.” Om daar aan bij te dragen, sloegen verschillende HBO-ICT-opleidingen de handen ineen en ontwikkelden zij een gezamenlijke communicatiestrategie, met hulp van Stichting HBO-i.

Breedte als kracht

HBO-ICT-opleidingen hebben veel te bieden. Zo veel, dat het soms lastig is om studiekiezers duidelijk te maken wat ze met een opleiding kunnen. Hoge: “Onze opleidingsnaam zegt niet genoeg over de beroepen die je ermee kunt doen, en de impact die je kunt maken. De nieuwe communicatieaanpak helpt opleidingen om zich in de breedte te profileren en dat juist als kracht te benutten. Met de campagne kun je veel gerichter alle profielen en beroepsrollen communiceren. Dat doen we onder de gezamenlijke vlag van HBO-ICT, maar met alle ruimte voor de eigenheid van de eigen opleiding en merklading van de eigen instelling.”

Campagnehandleiding

De bal ligt nu bij de opleidingen. Er is een handleiding met handvatten voor het maken van campagnemateriaal. “Als we allemaal deze strategie volgen, staan we veel sterker,” aldus Hoge. “We blijven uniformiteit uitstralen en kunnen tegelijkertijd onze eigen kracht in de schijnwerpers zetten. In de handleiding staan voorbeelden ter inspiratie. Wil je bijdragen aan een sterke campagne voor meer studenteninstroom, deel en bespreek de handleiding dan met je collega’s van marketing en communicatie. Of haak aan bij de marketingwerkgroep die Stichting HBO-i faciliteert, om mee te praten over de doorontwikkeling van deze aanpak.”

 

Heb je vragen over de campagnehandleiding of wil je meedenken met de marketingwerkgroep? Neem contact op met Julian van der Kleijn.