Kijkje in de Keuken: Fontys Innovation Lab, de broedplaats voor nieuwe perspectieven

Kwam het door het diverse programma, door de inspirerende voorbeelden of door de uitnodigende sfeer? Feit is dat deze editie van het Kijkje in de Keuken getypeerd werd door kruisbestuiving. Docenten, lectoren, praktijkbegeleiders, directeuren en opleidingsmanagers vanuit tien verschillende hogescholen én het werkveld, iedereen vond elkaar in Eindhoven en kwam samen tot nieuwe perspectieven. Voor een rondetafelsessie op het Docenten Event van 6 oktober bijvoorbeeld, of voor nieuwe ideeën rondom de ICT Research Methods. Ook AI in ons onderwijs werd vanuit diverse perspectieven van invulling voorzien op Strijp-TQ.

Brug

Fontys ICT weet deze brug tussen onderwijs en de praktijk al jaren te versterken. Dit werd eens te meer duidelijk tijdens het Kijkje in de Keuken, de dag voor kennisdeling, waarbij ict-docenten de kans kregen om de samenwerking tussen studenten en het werkveld van dichtbij te ervaren. Deze dag diende als een waardevol platform voor het delen van expertise en inzichten, en bood leermogelijkheden voor zowel docenten als studenten.

Innovatie en vernieuwing

De dag voor kennisdeling begon met een welkomstwoord van Frens Vonken, directeur FHICT, en Suzanne van Kuijk, programmamanager bij FHICT. Samen benadrukten ze het cruciale belang en de eindeloze mogelijkheden van een hechte samenwerking tussen onderwijs en praktijk. De lucht was doordrongen van een sfeer van innovatie en vernieuwing, want dat was het centrale thema van de dag.

Boeiende workshops

Gedurende de workshops werden er innovatieve projecten gedeeld, evenals inzichten over vruchtbare partnerschappen met het werkveld. Er werd gepassioneerd gesproken over vooruitstrevende ondersteuning voor studenten die een helpende hand nodig hebben, het creëren van gepersonaliseerde leerpaden en de impactvolle innovatie die onze maatschappij kan transformeren. De workshops waren zo boeiend dat ze soms uitliepen, omdat de deelnemers zoveel intrigerende vragen hadden, inspiratie is zeker opgedaan tijdens dit onderdeel.

Kruisbestuiving

Tijdens de netwerklunch en de studentenexpo Innovation Insight kwamen alle partijen samen en ontaardde de opgedane inspiratie in kruisbestuiving die dus op meerdere manieren dwarsverbanden legde. Tussen de verschillende hogescholen, verschillende partijen en verschillende verantwoordelijkheden. Met hele concrete vervolgacties, dat is het nog het mooiste. Laten we dit samen 6 oktober in Utrecht tijdens het Docenten Event een mooi vervolg geven, ingegeven door de broedplaats die het Innovation Lab in Eindhoven dus is.

PROGRAMMA

Het programma zag er als volgt uit:

09:30 uur: Ontvangst

10:00 uur: Plenaire aftrap

11:00 uur: Workshopronde 1

11:45 uur: Koffiebreak

12:00 uur: Workshopronde 2

12:45 uur: (netwerk-)lunch

14:00 uur: bezoek aan Innovations Insight*

*Innovations Insight is hét event rondom innovatie, onderwijs en onderzoek, waarbij de derde- en vierdejaars studenten met trots projecten laten zien waar ze de afgelopen tijd samen met het werkveld zo hard aan gewerkt hebben.

WORKSHOPS:

  • Original Skunk Works, or: why small teams under big pressure are always better

    Denk eens aan een bijzonder vliegtuig. 90% kans dat je aan een vliegtuig denkt dat door Lockheed
    Martin’s Skunk Works is ontwikkeld. Hoe kan het dat zij met 90% minder personeel dan de concurrenten
    altijd op tijd en altijd meer dan de gevraagde specificaties wisten te leveren?

  • The EU AI Act: time to get ready

    See the slides used during this presentation

    Who’s impacted? (“AI” systems, “High-Risk” domains, EU “Market”). Intersection with other EU Law: GDPR (especially Article 22), DSA, DMA, etc. Pre-deployment requirements (Declaration of Conformity based on Self-Assessment) Impact on system development (required activities and evidencing via documentation). Impact on system architecture & design (pre-processing and post-processing modules). Requirements for human oversight (human-in-the-loop), feasibility of full automation?

  • Cyber security is it skill or is it behavior

    When designing an information system, the confidentiality, integrity, and availability of data is not only a legal issue, but can also impact the reputation of an organisation and its trustworthiness in the eyes of customers. However, it is not always clear where the responsibility for ensuring the security of data lies. Should cyber security be viewed as a specialised expertise, or is it an attitude that should be incorporated into a curriculum as a whole?

  • Revisie van de visie op projectonderwijs

    Als verdieping op het praatje over projectonderwijs in het plenaire gedeelte, gaan we samen onderzoeken wat de volgende stap kan zijn. Maar laten we eerst terugkijken: welke ervaringen hebben we? Wat vraagt het beroepenveld en wat is onderwijskundig verantwoord? Vervolgens zullen we kijken naar de stappen die we kunnen zetten of al hebben gezet. Misschien concluderen we wel dat projecten een geweldig middel zijn.

  • IT in Business or Business in IT

    Binnen de onze opleiding zien we een terugloop binnen de uitstroomrichting BIC (also known as BIM). Daarom staat de vraag centraal in deze workshop: is deze uitstroomrichting nog levensvatbaar binnen het vakgebied? Daarnaast zijn we heel benieuwd hoe jullie deze uitstroominrichting insteken en wat jullie zien als een echte BIM’mer binnen het beroepenveld. Het is een open sessie, waar we hopelijk van elkaar kunnen leren.

  • Boundry crossing
    door Alexander Giele

    Van aanbod naar vraag gestuurd onderwijs, hoe kun je vanuit hoger onderwijs studenten de transitie laten maken van voor opleiding naar hoger onderwijs.

  • Graduate Internship Mosaic: Shaping ICT Futures Together

    door Jolene Cijsouw