NHL Hogeschool wint HoloLens bij wedstrijd HBO-i

De uitdaging: hoe zou jij de HoloLens inzetten om studenten uitdagende opdrachten te geven? De prijs: een HoloLens. De winnaar: Jos Foppele, namens Computer Science/NHL Hogeschool.

 

Foppele (Computer Science) heeft met zijn idee voor het inzetten van een HoloLens in het onderwijs een HoloLens gewonnen voor NHL Hogeschool. De wedstrijd was uitgeschreven door Stichting HBO-i, naar aanleiding van vier sessies over deze technologie tijdens de lustrumactiviteit bij het Job en Docenten Event vorig jaar. De winnaar werd gisteren bekendgemaakt tijdens de HBO-i Docentendag.

 

Wiskunde in 3D

Het winnende idee is een te ontwikkelen HoloLens-applicatie waarbij studenten de beweging beschreven in wiskunde ook kunnen zien in 3D. De matrixberekening van lineaire algebra bijvoorbeeld laat een beweging in 3D zien waar de student omheen kan lopen. Daarbij ziet de student de matrix veranderen als hij of zij punten verandert in 3D. Ook kunnen berekeningen of verklaringen van de docent opgeschreven worden en direct gezien worden, wat een voordeel is van de HoloLens boven bijvoorbeeld een oculus rift.

 

Eervolle vermeldingen

Eervolle vermeldingen waren er voor de Haagse Hogeschool en University of Applied Sciences. De inzending van Jan Dirk Schagen (Technische Informatica/NSE, Haagse Hogeschool) gaat over de uitbreiding van het onderzoek van een student naar een virtuele netwerkomgeving: het gebruiken van een virtuele wereld om te leren hoe je netwerken configureert. Hij zou de HoloLens gebruiken om rond te lopen in een viruteel of fysiek datacenter en informatie geprojecteerd te krijgen over de aanwezige hardware, zoals het netwerkverkeer en de temperatuur van de disk.

 

Bauke de Boer (ICT, University of Applied Sciences) zond een concept in voor ‘ROOMZ’: ‘the Realistic Object-Oriented Multidimensional Zoomable user interface’. Hij beschrijft een multiplatform-applicatie waarmee een gewoon lokaal omgeturnd wordt in een projectieruimte. De docent leidt de studenten als een gids langs onderwerpen, die ieder een eigen kamer hebben vol relevante content als teksten en video’s. Studenten die niet lijfelijk aanwezig zijn, worden vertegenwoordigd door real life avatars, die ook interactie kunnen hebben.

Item delen