Het project PEX van Hogeschool Rotterdam onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie en immersieve technologie betekenisvol ingezet kunnen worden, bijvoorbeeld in het opleiden van zorgstudenten. Daartoe wordt een virtuele omgeving gebouwd voor het trainen van empathisch vermogen en professioneel handelen van studenten. 30 mei is er een masterclass over dit onderwerp.
PEX is een project van de instituten Communicatie, Media & Informatietechnologie, Instituut voor Gezondheidszorg en Instituut Sociale Opleidingen. Donderdag 30 mei vindt er een masterclass naar aanleiding van het project plaats, waarin je ontdekt hoe AI en immersieve technologie bij kunnen dragen aan een effectieve leeromgeving. Wat is er mogelijk en wat zijn de uitdagingen bij zowel het ontwerpen als het inzetten van een virtuele omgeving? En wat zijn beperkingen en ethische bezwaren? Tijdens de masterclass vertelt expert Jeffrey Lemmers (Educator bij DUTCH Consortium) over de aanpak van DUTCH bij het trainen van technische en non-technische vaardigheden van aankomende zorgprofessionals.
Ander onderdeel van de masterclass is de demonstratie van stagiairs Onno Prins (CMGT, HR) en Sam Theesing (Elektrotechniek, HHS) van het prototype dat zij hebben ontwikkeld. Die bestaat uit een virtuele 3D-omgeving in combinatie met AI, die het gedrag van een patiënt simuleert. Het doel is om een steeds verder uitbreidende omgeving te ontwikkelen voor diverse scenario’s, waarin avatars verschillende uiterlijke kenmerken en gedrag vertonen, om van te leren.
De masterclass vindt plaats op donderdag 30 mei van 13.00-14.30 uur bij het Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie, Wijnhaven 107 in Rotterdam, lokaal H2.204. Alle medewerkers en studenten van Hogeschool Rotterdam alsook geïnteresseerden uit het bedrijfsleven, zorg en overheid zijn welkom om te komen luisteren en deel te nemen aan het gesprek. Meld je aan via deze link.