Hoe ga je om met ChatGPT? Hogeschool Rotterdam informeert docenten

Begin december maakten we kennis met ChatGPT. Deze tool maakte een hoop los in het onderwijs. Het hogeschoolbrede programma AI & Ethiek van Hogeschool Rotterdam gaat met een workshop langs bij diverse opleidingen om zo veel mogelijk docenten te informeren hoe je ChatGPT voor je kan laten werken.

Stimuleren of verbieden

ChatGPT kan door middel van kunstmatige intelligentie teksten (her)schrijven, een samenvatting maken en uitleg geven over een onderwerp. Er is veel over te doen in het onderwijs. Logisch, want een tool die een heel essay voor een student kan schrijven levert in eerste instantie vooral vragen op. Kan je als docent herkennen dat een opdracht gemaakt is door ChatGPT en niet door een student? Willen we het gebruik van ChatGPT stimuleren of juist verbieden? En is het plagiaat als iemand gebruikmaakt van ChatGPT voor het maken van een opdracht? Hogeschool Rotterdam organiseerde vanuit het programma AI & Ethiek twee bijeenkomsten over dit onderwerp en informeert docenten met een workshop.

Opinie

Ben je benieuwd hoe Pieter van Boheemen, programmanager AI & Ethiek, kijkt naar de invloed van ChatGPT op het onderwijs? Lees hier zijn opiniestuk voor Science Guide: “ChatGPT is een extra klasgenoot”.

 

Item delen