Datum: 11 dec 2021

Nieuws: Dungeons & Dragons als toets: docenten HBO-ICT van HHS presenteren paper

Binnen de Dutch Innovation Factory (DIF) in Zoetermeer wordt Dungeons & Dragons als werk- en toetsvorm ingezet. Eind november presenteerden Marcella Veldthuis, Mathijs Koning en Dave Stikkolorum hun paper over dit onderwerp op de 10e Computer Science Education Research Conference: A Quest to Engage Computer Science Students: Using Dungeons & Dragons for Developing Soft Skills.

Game Development & Simulation

Vanuit de DIF wordt de internationale minor en het afstudeerprogramma Game Development & Simulation aangeboden. Studenten werken in groepen aan de ontwikkeling van een eigen game. Daarnaast bouwen ze een individueel portfolio op door tracks te kiezen. Hierbij kan gedacht worden aan vakken als Game Programming, Effects & Shaders, Math & Physics, Concept Art en 3D & Animation.

Storytelling

Eén van de aangeboden tracks is Storytelling. Studenten leren hoe ze een overtuigend, aansprekend verhaal ontwikkelen voor hun game. Daarvoor denken ze na over aspecten als verhaalstructuur, spanningsopbouw en het ontwikkelen van geloofwaardige personages. Storytelling wordt deels getoetst aan de hand van het spelen van de tabletop roleplaying game Dungeons & Dragons. Binnen Dungeons & Dragons doorlopen studenten gezamenlijk een verhaal. Ze ontwikkelen hiervoor een personage met bepaalde eigenschappen en vaardigheden. Het verhaal wordt bedacht en in goede banen geleid door een andere student met de speciale rol van Dungeon Master. Studenten moeten samenwerken om oplossingen te vinden voor de gepresenteerde problemen.

Fun

Marcella Veldthuis (achtergrond in moderne letterkunde) en Mathijs Koning (software engineering) verzorgen het vak. Koning: “We zochten naar een aansprekende werkvorm om studenten te stimuleren om een personage met diepgang te creëren en vervolgens écht in de schoenen van dit personage te gaan staan. Dungeons & Dragons is daar erg geschikt voor. Daarnaast spreekt het tot de verbeelding.” In de na afloop afgenomen evaluatie rapporteren studenten veel te hebben geleerd over storytelling, character development en creatief schrijven. Studenten hebben plezier beleefd aan het leren en geven aan dat ze de meerwaarde van deze onderwerpen zien voor hun toekomstige beroepspraktijk. Veldthuis: “Opvallend is bovendien dat studenten bij open vragen vaak het woord ‘fun’ gebruiken. Wij vinden het fijn dat we studenten niet alleen een leerzame, maar ook een leuke ervaring hebben kunnen bieden.”

Computer Science Education Research Conference 2021

De Computer Science Education Research Conference 2021 (CSERC’21) werd net zoals vorig jaar virtueel gehost door Dave Stikkolorum (De Haagse Hogeschool) en Ebrahim Rahimi (Open Universiteit). De 10e editie werd dit jaar onder andere vanuit de DIF gehost.

Item delen