80 deelnemers nemen een ‘kijkje in de keuken’ van Avans Hogeschool

De eerste editie van HBO-i’s Kijkje in de Keuken smaakt naar meer: 80 deelnemers, voornamelijk docenten uit het hbo-ICT-onderwijs, wierpen een blik achter de schermen van Avans Hogeschool Breda. Er werd ze een prachtig programma voorgeschoteld.

 

Het Kijkje in de Keuken is een initiatief van Stichting HBO-i. Het idee is dat steeds een andere hogeschool een middag host voor geïnteresseerde leden van de stichting. Avans Hogeschool beet dus op 18 april het spits af, met op het menu onderwerpen als Virtual Reality, Mooc.fi en een innovatie in praktijkonderwijs.

Minor Innovatiemanagement

Krijn Nagtzaam en Iris Utermark vertelden een enthousiast verhaal over de minor Innovatiemanagement; een Kies Op Maat-programma voor studenten van verschillende (technische) opleidingen. Belangrijke termen zijn Strategyzer en Lean Startup. Binnen de minor werken ze samen met een grote Internationale organisatie waarmee studenten in de minor aan de slag gaan.

Virtual reality

Docent Johan Talboom van de opleiding Technische Informatica presenteerde hoe zijn opleiding Virtual reality in het onderwijs opgenomen heeft. Studenten kiezen na de stage uit twee specialisaties: Internet of Things en Virtual Reality. Het semester bestaat uit twee blokken van tien weken waarin ze twee specifieke VR-vakken krijgen naast twee vakken die aan alle TI-studenten aangeboden worden. Daarnaast werken ze in teams aan een opdracht voor een externe opdrachtgever. Een deel van de opdrachten komt van andere opleidingen binnen Avans, waar ze trainings-simulaties voor studenten maken. Bijvoorbeeld een simulatie om studenten van Chemische technologie te leren hoe ze veilig met de opslag van chemicaliën kunnen omgaan. In de specialisatie werken ze met een zelfontworpen platform in plaats van bijvoorbeeld Unity, om zo de studenten beter te leren hoe ze engines functionaliteiten realiseren. Na de presentatie en discussie was er een bezichtiging van de VR-ruimte waar de deelnemers producten van studenten konden uitproberen, zoals VR-toepassingen voor HTC Vive en een cave.

Het roer om

Jean Paul Hagenberg vertelde hoe Avans Hogeschool het roer omgooide in het praktijkonderwijs. Het uiteindelijke ultieme doel is dat de student zijn of haar eigen leerproces vormgeeft en dit dus als competentie ontwikkelt. Het onderwijs moet in het derde jaar in het teken staan van digitale transformatie en de stage. Dit jaar wordt samen met studenten afgetrapt en afgesloten. Er is een aantal bedrijven geselecteerd die zich committeren als partner. Zo kunnen zowel de bedrijven als de school rekenen op meer continuïteit.

Automatisch nakijken

Automatisch nakijken met échte praktijkcases via Mooc.fi: Ruud Hermans en Robin Schellius deden uit te doeken wat hun praktijkervaring is met het Finse open source programma. Ze werken met Java programmeren. Studenten kunnen tests draaien en het systeem zelf runnen. Aanvullend krijgen de studenten theorietoetsen. Ook worden verbindingen gelegd met andere programma’s. Ruud en Robin zijn zelf nog bezig met het ontdekken van de vele mogelijkheden met Mooc.fi, maar tot nu toe blijkt het een zeer geslaagde methode die past binnen hedendaags ICT-onderwijs.

Item delen