Verslag HBO-i Conference Tour 2019

Op 16 maart vertrok Stichting HBO-i met een delegatie van ruim 50 hbo-ICT-docenten voor een Conference Tour naar Toronto, Canada. Het doel: nieuwe inzichten vergaren voor de eigen onderwijsomgeving, nieuwe relaties aangaan, leren van elkaars best practices en kennis op doen. Een verslag van een reis vol bezoeken aan onderwijsinstellingen, kennisinstituten, startup-hubs en innovatieve bedrijven in en rondom Toronto.

Waarom Toronto? Technologie en vooral ICT is booming business in Ontario en de Canadese regering heeft diverse maatregelen genomen om meer IT’ers op de arbeidsmarkt te brengen. Canada streeft naar meer immigranten met een IT-achtergrond en meer meisjes in ICT.

Dag 1

De eerste dag in Toronto was goed gevuld. Als eerste op de agenda: een bezoek aan Humber College. Het is een plek die ambitie, innovatie en creativiteit ademt. De open uitnodiging om samen te werken in bijvoorbeeld innovatie-hubs en uitwisseling van studenten wordt bijzonder op prijs gesteld. We zagen een trend in probleemgestuurde onderwijsprogramma’s (CDIO-BUS-structuur) met een nauw betrokken werkveld. Zo creëren ze een praktijkcontext waarin experimenteren gestimuleerd wordt. Diezelfde dag legde de delegatie bezoeken af aan Strashin’s 501 Alliance (een samenwerkingsverband met start-up’s), Sobeys (een bijna volautomatisch voedseldistributiecentrum) en Quayside Waterfront (een organisatie gericht op het revitaliseren van Toronto’s waterlijn, met duurzaamheid hoog in het vaandel).

Dag 2

De tweede dag werden de HBO-i’ers getrakteerd op bezoeken aan de University of Waterloo, Communitech en Fanshawe College. De University of Waterloo heeft een bijzonder ‘unique selling point’. Maar liefst 71% van de instromende studenten geeft aan voor deze universiteit te kiezen dankzij het co-op programma. In dit programma wisselen de studenten periodes van opleiding af met periodes waarbij zij in dienst treden van een van de ruim 7000 internationale bedrijven die aan het instituut verbonden zijn. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de studenten en de universiteit om ervoor te zorgen dat alle studenten door een organisatie aangenomen worden. Communitech is in het leven geroepen om data driven innovatie te helpen realiseren in de regio. De organisatie ondersteunt start-up’s, scale-up’s en grote organisaties om open innovatie te stimuleren. Het derde bezoek van de dag, aan Fanshawe College, stond in het teken van openheid. Er werden uitdagingen gedeeld en er was ruimte om de HBO-i domeinbeschrijving toe te lichten. In verschillende break-out sessies bespraken we allerlei onderwerpen, van cybersecurity tot netwerksystemen.

Dag 3

Slechts één werkbezoek was gepland op woensdag en wat voor één. De University of McMaster maakte ons deelgenoot van zijn visie: “Aspires to make global engagement in education and knowledge generation an integral part of its identity and presence in Canada and the world”. Internationalisering speelt een belangrijke rol bij deze universiteit met 24 verschillende nationaliteiten onder de studenten. De opleiding Software Engineering biedt de lessen online aan. Colleges worden live gestreamd en starten laat in de middag; de meeste studenten moeten overdag werken en kunnen zo alsnog de lessen volgen. De decaan en bestuurder van het Digital Transformation Research Centre en de DeGroote School of Business geeft ons nog een les mee: “Technologie is leuk, maar waardeloos zonder bedrijfskundige toepassing.”

Dag 4

De deelnemers aan de Conference Tour deden mooie ontdekkingen op de True Blue Expo bij het MaRS Discovery District. Zo werden ze verrast door de gedrevenheid van Canadese studenten om ondernemer te worden. Zowel de overheid als de universiteiten moedigen studenten aan die een start-up willen beginnen. De sleutel tot succes ligt volgens de aanwezigen onder andere bij een snelle lancering van het product, het vinden van mensen met wie je graag samenwerkt en het inhuren van mensen die slimmer zijn dan jij. Volgende bestemming: de University of Ontario Institute of Technology. Een relatief jonge universiteit uit 2003 met ruimte voor groei. De delegatie kreeg presentaties over verschillende projecten: van een gezamenlijk onderzoek met een bedrijf om een app te ontwikkelen waarmee vrachtwagenchauffeurs kunnen zien waar zij veilig kunnen overnachten, tot een project over robotica.

Dag 5

De laatste dag met inhoudelijke bezoeken ging van start met een rit naar de University of Toronto, Scarborough Campus. Student Brian gaf uitleg over het Hack the Valley-project. Tijdens deze hackaton werken studenten aan een idee of product. Daarbij krijgen zij de kans om nieuwe hardware en API’s te gebruiken van verschillende sponsoren. Docenten geven aanvullend verdiepende workshops. Net als bij de andere universiteiten zien we ook hier de co-ops terug. Daarna was het tijd voor de laatste excursie van deze reis; naar Ryerson University. Deze universiteit is nauw verbonden met de stad en richt zijn pijlen op betrokkenheid. Verder focust de universiteit zich op urban development (slimme- en duurzame stadsontwikkeling), excellente onderzoeksprogramma’s en ‘zone-learning’ (op locatie leren) in één van de 10 incubators.

Samenwerken

Stichting HBO-i is bijzonder dankbaar aan alle scholen, universiteiten, bedrijven en andere organisaties die hun deuren openden en hun kennis met ons wilden delen. Tijdens de Conference Tour zijn veel waardevolle contacten gelegd en ideeën ontstaan voor samenwerking.

Lees hier de Daily News Paper van de HBO-i Conference Tour 2019 (Engelstalig en met beeld), en ontdek op welke manieren HBO-i verwacht in de toekomst samen te kunnen werken met de verschillende organisaties.

Download dit verslag hier.

Pagina delen
het laatste nieuws
HBO-I NIEUWSBRIEF BLIJF MAANDELIJKS OP DE HOOGTE! Aanmelden

hbo-i leden

alle leden