Hoe geef je zo snel en zo goed mogelijk feedback aan jongeren die thuis, in een computerclub of in de klas aan de slag gaan met programmeren? Ook als er niet direct een coach of leerkracht in de buurt is, of als veel meer leerlingen dan leerkrachten zijn. Waar vind je als leerkracht leuke, uitdagende en kwalitatieve oefeningen waarmee je voor een bepaalde doelgroep een leertraject kan uitstippelen om hen bepaalde programmeervaardigheden en aspecten van computationeel denken aan te leren?
Dodona (dodona.ugent.be) is een leerplatform voor leerkrachten en leerlingen dat een didactisch onderbouwd antwoord op deze vragen probeert te bieden. Het platform laat leerkrachten toe om zelf een leertraject samen te stellen op basis van bestaande oefeningen die ze in het platform vinden en/of nieuwe oefeningen die ze aan het platform toevoegen en delen met hun collega’s. Uniek aan het leerplatform is dat het toelaat om ingediende oplossingen op een automatische manier te laten beoordelen, om zo leerlingen onmiddellijk feedback te geven op hun prestaties. Met een minimum aan voorkennis kunnen ze meteen aan de slag met programmeren, en vinden ze gaandeweg steeds uitdagender problemen op hun weg. Ze krijgen bovendien ook onmiddellijk feedback op hun ingediende oplossingen, wat hen stuurt om hun oplossingen stelselmatig bij te werken totdat ze een resultaat bekomen dat voldoet aan vooropgestelde kwaliteitsvereisten.
Door het automatiseren van de feedback loop kan Dodona niet enkel ingezet worden bij de beoordeling van evaluaties en examens, maar ook tijdens oefensessies of voor huistaken. Studenten kunnen doorlopend oplossingen indienen voor hun opdrachten, totdat ze die tot een goed einde hebben gebracht. Het grote leereffect zit hem net in het feit dat Dodona voortdurend feedback blijft geven op de weg die leidt van een initieel ingediende oplossing tot een oplossing die als volledig correct beoordeeld wordt. Via een interactieve presentatie zal de kracht van deze leermethode toegelicht worden aan de hand van concrete voorbeelden. May the source be with you…