De vraag naar cybersecurity-experts stijgt hard, en de eisen die aan de professional van de toekomst gesteld worden zijn steeds complexer. Voor een veilige toekomst zijn acties nodig op het gebied van opleidingen en banen in deze sector. Tijdens de platformvergadering van HBO-i in december vertelde Alejandra Reynaldos (Platform Talent voor Technologie) over de meerjarige programmalijn die daartoe binnen de HCA (Human Capital Agenda) ICT ontwikkeld is.
Het projectmanagement van de programmalijn is in handen van het Platform Talent voor Technologie (PTvT) en dcypher. Het ministerie van Economische Zaken gaf opdracht voor het onderzoek en het oprichten van de Taskforce HCA Cybersecurity.
Het PTvT en Dialogic brachten de uitdagingen en kansen op het gebied van cybersecurity in kaart. De uitdaging is niet alleen om voldoende cybersecurityprofessionals op te leiden, maar ook om ervoor te zorgen dat zij het brede scala aan vaardigheden hebben dat nodig is om te opereren in een multidisciplinair vakgebied. Daarvoor zijn 12 aanbevelingen gedaan:
– Ontwikkel een gemeenschappelijke taal en begrip van ‘cybersecurity-expertise’.
– Verbeter de coördinatie tussen onderwijsinstellingen en de arbeidsmarkt.
– Benut het volledige potentieel van talent.
– Stimuleer samenwerking tussen regio’s, sectoren en ketens.
– Vergroot de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van het cybersecurity-beroep.
– Investeer in bijscholing en professionele ontwikkeling.
– Faciliteer arbeidsmobiliteit binnen de sector.
– Verbeter de startpositie van recent afgestudeerden.
– Stimuleer interesse in cybersecurity-studies en -carrières.
– Versterk de kaders en materialen voor cybersecurity-onderwijs.
– Betrek de arbeidsmarkt actiever bij het onderwijs.
– Maak het docentschap in cybersecurity aantrekkelijker en toegankelijker.
Om stappen te kunnen zetten zijn binnen de aanbevelingen prioriteiten gesteld, waar weer doelstellingen aan zijn gehangen. Reynaldos: “Er klinkt een luide roep om in actie te komen, en dat gaat nu ook echt gebeuren.”
In 2025 gaan er vier Werktafels van start:
– Carrièrepaden, met als doel inzicht te geven in de vaardigheden en opleiding die je nodig hebt om een bepaalde functie te vervullen.
– Coördinatie vraag en aanbod, met als doel die beter op elkaar af te stemmen.
– Imago en aantrekkelijkheid van de beroepsgroep vergroten.
– Stimuleren samenwerking tussen de regio’s.
HBO-i is betrokken en denkt mee met het project. De input van onderwijsprofessionals is welkom. Je kunt je feedback geven via HBO-i of zelf aansluiten bij een Werktafel. Of blijf op de hoogte via de LinkedInpagina van HCA ICT. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Alejandra Reynaldos.
Wil je jouw cybersecurity-opleiding of -programma letterlijk op de Europese kaart zetten? Meld die dan aan bij de betreffende databases die ENISA bijhoudt van onderwijsinstellingen en onderwijsresources rondom cybersecurity. Op dit moment zijn slechts twee programma’s in Nederland aangemeld. Ga daarvoor naar:
– Cybersecurity Higher Education Database (Europese cybersecurity-opleidingen voor hoger onderwijs);
– ENISA Cyber Education Platform (centrale hub met cybersecurity-onderwijs resources en tools).
Op de FAQ-pagina van de databases vind je meer informatie over het aanmelden van je opleiding of initiatief.