Tijdens het recente NIOC, het landelijke congres voor ICT-onderwijs, verzorgden Julian van der Kleijn (Avans Hogeschool) en Luuk Smulders (Koning Willem I College) gezamenlijk een goedbezochte workshop. De sessie stond in het teken van het subsidietraject Versterking Aansluiting Beroepsonderwijskolom (VABOK). Dit initiatief is gericht op het verbeteren van de samenwerking tussen het voortgezet onderwijs (vo), middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en hoger beroepsonderwijs (hbo).
Doel van het VABOK-traject is om de structurele knelpunten in de doorlopende leerlijnen aan te pakken. Door nauwere samenwerking tussen onderwijsinstellingen te stimuleren, wordt beoogd de overstap van leerlingen tussen de verschillende onderwijsniveaus te versoepelen en voortijdige uitval terug te dringen. Van der Kleijn en Smulders gaven tijdens de workshop concrete voorbeelden van deze samenwerking en toonden de eerste opbrengsten van het traject.
De belangstelling voor de sessie was groot. De zaal was goed gevuld en er ontstond levendige interactie met de deelnemers. Vragen en opmerkingen vanuit het publiek gaven blijk van een gedeeld gevoel van urgentie en betrokkenheid bij het thema. Ook na afloop van de sessie bleef het onderwerp onder de aandacht; tijdens de netwerkborrel spraken geïnteresseerde deelnemers Van der Kleijn en Smulders herhaaldelijk aan met aanvullende vragen en suggesties.
Het enthousiasme tijdens en na de workshop wijst op een brede behoefte aan betere afstemming binnen de onderwijskolom en toont het belang van gezamenlijke kennisdeling en interprofessionele samenwerking. Het VABOK-traject blijkt daarmee niet alleen actueel, maar ook relevant voor een groot deel van het onderwijsveld.