Wist je dat sommige modemerken wel 52 keer per jaar een nieuwe collectie uitbrengen? Deze ‘fast fashion’ is goedkoop, maar de productie is vervuilend en de arbeidsomstandigheden zijn slecht. Studenten van de opleiding ICT & Media van Fontys Hogeschool ICT bedachten een VR-game om scholieren bewust te maken van het probleem van wegwerpmode.
Studenten Roduén Ajubi, Daan Visseren, Omar Kacimi en Sam Bos ontwikkelden een VR-experience voor scholieren, om meer te leren over fast fashion. Ze deden uitgebreid onderzoek naar de beste manier om jongeren te bereiken, en concludeerden: “Jongeren willen graag informatie in compacte porties en bij voorkeur visueel. Ze willen vooral tot zich nemen wat ze interessant vinden.” Met die kennis in gedachten kwamen ze tot de VR-experience ‘Clothes Minded’. In Clothes Minded beleven spelers het productieproces van plantage tot aan de kledingkast. Als speler beleef je verschillende scenes waarin je dezelfde taken moet uitvoeren als de arbeiders in de fast fashion-industrie. De presentatie van de experience vond plaats op 15 juni tijdens Night of the Nerds, in het Fontys ICT Innovation Lab.