Specifieke interpersoonlijke vaardigheden oefenen, dat doen studenten met Traintool, uitgebracht door Faculty. Traintool is het platform; scholen moeten zelf de content aanbieden. Een aantal collega’s wil de handen ineen slaan om oefeningen specifiek in ict-context te ontwikkelen en zoekt andere hogescholen die mee willen doen.
In het landschap van onderwijs tooling is Traintool een opvallende speler. Studenten kunnen hierin specifieke interpersoonlijke vaardigheden oefenen. Zoals een tennisser tijdens de trainingen apart oefent op bijvoorbeeld service en backhand (zodat de sporter het kan als die het nodig heeft in de wedstrijd), zo kunnen studenten oefenen in vaardigheden als ‘de aandacht krijgen als je gaat presenteren’, ‘ingrijpen bij afdwalen tijdens een Scrum-sessie’, ‘luisteren – samenvatten – doorvragen’ tijdens een inventarisatie klantwensen en -eisen. Door dit te trainen kunnen ze het als ze het nodig hebben bij het uitvoeren van hun werk. Je kunt monitoren wat ze oefenen en welke feedback ze van peers krijgen. Toetsing doe je in de context van opdrachten en de beroepstaken die ze toch al moeten doen. Meer informatie over Traintool vind je op de website van Faculty.
De content voor Traintool moeten scholen zelf maken of kopen. Het zou fijn zijn als we deze oefeningen specifiek in ict-context kunnen ontwikkelen, en dat samen doen met andere hogescholen om de ontwikkelkosten te delen. We willen daarbij aansluiten op de PO-beschrijvingen en op de methodekaarten van ICT Research Methods. Wie wil meedoen met het ontwikkelen van materialen voor Traintool via HBO-i? Neem contact op met Natasja Martens (Fontys) voor meer informatie.