Samen werken aan het ict-onderwijs van de toekomst: Teachers & Staff Event 2025

Ervaringen uitwisselen, discussiëren over actuele ontwikkelingen binnen het ict-onderwijs en bijpraten met collega’s uit het hele land: voor 113 professionals uit het hoger ict-onderwijs was dat meer dan genoeg reden om op 2 oktober naar Utrecht te komen voor het Teachers & Staff Event van HBO-i.

Ontmoeting met studenten

Net als voorgaande jaren vond het Teachers & Staff Event gelijktijdig en op dezelfde locatie plaats als het HBO-ICT Job & Student Event. Veel docenten waardeerden de ontmoetingen met studenten en de gezamenlijke keynote van Simone Cammel, CTO Research bij Microsoft. Na haar verhaal over hoe snel AI zich ontwikkelt en wat dit betekent voor de ict-studenten van nu, vervolgden studenten en onderwijsprofessionals ieder hun eigen programma.

Open leeromgevingen

Onderwijsprofessionals konden een werksessie naar keuze bijwonen. Zo verzorgden Andrea Prince-van Leeuwen en Judith Heijmans (lectoraat Teaching, Learning en Technology van Inholland) een interactieve werksessie over open leeromgevingen. Bij het werken in open leeromgevingen vervagen de grenzen tussen school en het werkveld en de rol van de docent verandert: hun rol als expert wordt vaak minder groot, in plaats daarvan treden zij meer op als coach, ontwerper en beoordelaar. Geconstateerd wordt dat het belangrijk is dat een open leeromgeving geen doel op zich is, maar een middel. En ook het oplossen van een maatschappelijk vraagstuk moet niet het doel zijn: als onderwijsinstelling is het primaire doel dat je studenten leren wat jij belangrijk vindt dat ze leren.

Leren in AI-tijd

Een substantieel deel van de aanwezigen sloot aan bij de werksessie AI in het ict-onderwijs: van verkenning naar actie, onder begeleiding van Lynn Epping (opleidingsmanager HBO-ICT bij Hogeschool Utrecht en lid Dagelijks Bestuur bij HBO-i). Hoe sluiten we in het onderwijs aan bij de laatste ontwikkelingen op het gebied van AI, zowel vakinhoudelijk als didactisch? En welke rol kan HBO-i daar in spelen? Daarover gingen de deelnemers geanimeerd met elkaar in gesprek. Om het niet bij praten alleen te houden, werden in groepjes doelen gesteld die voor de zomervakantie met elkaar bereikt kunnen worden. Zo bleek er behoefte aan een institutionele inventarisering. Welke keuzes maken de verschillende onderwijsinstellingen en kunnen we leren van elkaars best practices? Een visie op leren in AI-tijd zou ook welkom zijn. Professional skills worden daarbij de ruggengraat van het curriculum genoemd. Opgemerkt wordt ook dat docenten een voorbeeldfunctie hebben: laat je studenten zien hoe je AI op een goede, verantwoorde manier gebruikt. Samen zijn we HBO-i, werd tijdens de bijeenkomst vastgesteld. En dus riep Epping de aanwezigen op om zich aan te melden voor de nieuw gestarte expertisegroep binnen HBO-i: AI in het ict-onderwijs. Binnen deze expertisegroep wordt samengewerkt om de koppeling tussen onderwijs en de door AI-veranderende praktijk te versterken. Nieuwsgierig? Mail info@hbo-i.nl als je meer wilt weten.

Bijpraten

Na geleverde inspanningen bij de verschillende werksessies (er stonden ook sessies over LLO en over het trainen van empirische testgewoonten met prikkelende puzzels) was het goed ontspannen in de chillhoek voor docenten. Mét een kop verse koffie van de barista. De chillhoek bevond zich aan de rand van de banenbeurs, dus een rondje langs toonaangevende werkgevers met mogelijk mooie opdrachten of stageplekken voor studenten was eenvoudig gemaakt. De ruime mogelijkheid om bij te praten en ervaringen uit te wisselen werd goed benut. Tijdens de lekkere lunch, de gezellige borrel en daartussen. Volgend jaar weer!