Opleiden tot AI-engineer: ervaringen delen

Artificial Intelligence is een van de belangrijkste transformatieve technologieën op dit moment. Onderwijs in AI is daarom volop in ontwikkeling. De eerste ervaringen hiermee bij Fontys Hogeschool ICT leveren al lessen op die als handvat gebruikt kunnen worden voor de verdere ontwikkeling. En ook Stichting HBO-i pakt haar rol om onderwijsinstellingen te helpen in te spelen op de nieuwe behoeftes, met het addendum Applied Data Science in het HBO-i framework.

Paper ‘Lessons learned from educating AI-engineers’

Fontys Hogeschool leidt al enkele jaren AI-engineers op, en heeft daartoe bovenop het software engineering programma cursusmateriaal ontwikkeld in machine learning. Petra Heck (senior onderzoeker) en Gerard Schouten (Lector AI & Big Data) schreven op basis van de ervaringen tijdens afgelopen jaren het paper ‘Lessons learned from educating AI-engineers’. Zo concluderen Heck en Schouten onder andere dat studenten veel baat hebben bij kennis van datavisualisatie in hun samenwerking en communicatie met opdrachtgevers. Ook zien ze dat het belangrijk is dat studenten in het eerste semester veel tijd en aandacht besteden aan data engineering. Zo komen zij in het tweede semester beter beslagen ten ijs en zijn zij beter in staat om opdrachtgevers kritisch te bevragen over aangeleverde data.

 

Lees hier het volledige paper ‘Lessons learned from educating AI-engineers’ (pdf) met de bevindingen van Heck en Schouten.

 

Lees hier het artikel waarin Heck vertelt over de AI-engineer van de toekomst en de rol van Fontys Hogeschool ICT als opleider van Applied AI-engineers.

Addendum Applied Data Science

Heck sloot ook aan bij een werkgroep van Stichting HBO-i, onder leiding van Kees Rijsenbrij (HvA). Deze groep maakte een addendum voor het HBO-i framework: Applied Data Science (pdf). Dit addendum beschrijft de nieuwe beroepsrol Machine Learning Engineer of Artificial Intelligence Engineer.

Item delen