Eerste online HBO-ICT Job & Student Event: “Een ideaal moment om je netwerk te vergroten”

Geen volle zaal in het Beatrixtheater, geen volle beursvloer waar studenten langs de stands van exposanten schuifelen en geen gezamenlijke lunch en borrel: het HBO-ICT Job & Student Event was dit jaar anders dan anders. Hoe ervaarden studenten en recruiters deze eerste online editie van hét evenement waarbij jong ICT-talent en organisaties elkaar vinden?

Online in gesprek

De digitale beursvloer opende op 2 oktober om 10.00 uur met een welkomstwoord van HBO-i-voorzitter Frens Vonken. 38 exposanten stonden klaar om kennis te maken met 540 studenten. Studenten die zich op tijd hadden ingeschreven, kregen een speeddate met een bedrijf of organisatie die goed bij hen paste. En wie last minute een bezoek bracht aan het HBO-ICT Job & Student Event kon op de beursvloer via de chat of een videocall in gesprek met exposanten. De organisatie hield scherp in de gaten of deelnemers moeite hadden met inloggen of andere technische problemen ervaarden, zodat zij indien nodig snel de helpende hand konden bieden. In totaal vonden er 650 speeddates plaats en werden er maar liefst 9400 contacten gelegd op de beursvloer.

Stage gezocht

Michelle van Setten (tweedejaarsstudent Softwareontwikkeling bij Avans Hogeschool) was een van die studenten die inlogde voor het event. “Ik zocht een stage voor begin volgend jaar. Vooraf bekeek ik welke bedrijven voor mij interessant waren. Bij deze bedrijven liet ik een bericht achter waarin ik aangaf dat ik een stage zocht, en vroeg wat zij me te bieden hadden. Helaas kreeg ik daar niet veel reactie op. Tijdens het evenement had ik een speedmeet, maar videobellen lukte niet goed door een slechte connectie. Wel kwam ik tijdens het evenement in contact met een bedrijf dat me verder hielp: bij dit bedrijf heb ik een afspraak voor een test en een intake, waarna ze me koppelen aan een stagebedrijf.” Na afloop van het evenement vulde 10% van de studenten een enquête in. 50% van hen beoordeelde het evenement met goed tot zeer goed.

Digitale stand

Alle exposanten hadden een eigen plek op het HBO-ICT Job & Student Event. Hier konden zij meer vertellen over de organisatie en de aanwezige vertegenwoordigers voorstellen, inclusief link naar LinkedIn en een connectknop. Veel exposanten maakten van de gelegenheid gebruik om een promotievideo over de organisatie te plaatsen. In de digitale stands van de exposanten vroegen studenten naar de projecten van het bedrijf of de organisatie en werden afspraken ingepland voor videocalls. LinkedInprofielen werden massaal gedeeld, ook onder studenten onderling. “Dit is een ideaal moment om je netwerk te vergroten,” aldus een van hen.

Goede gesprekken en goodies

Elisa Langezaal van Cegeka was een van de aanwezige recruiters. “Het was even aftasten vanmorgen, maar het bevalt me heel goed. Ik heb leuke gesprekken gehad met ambitieuze en interessante studenten. Als recruiter ben ik het wel gewend om binnen korte tijd een inschatting te maken van wie iemand is en waar hij of zij energie van krijgt. De mogelijkheid om te videobellen helpt daar zeker bij.” Cegeka bedacht een slimme oplossing om ook na het evenement in het vizier van de studenten te blijven. “Normaal kunnen studenten op de beursvloer leuke goodies meenemen. Bij ons kunnen zij vandaag ook online hun Cegeka goodie bestellen, waarna zij deze thuisgestuurd krijgen. Dit wordt heel goed ontvangen!”

Goed alternatief

De recruiters die wij spraken zijn het erover eens: studenten ontmoeten is fijner, maar het online HBO-ICT Job & Student Event is een goed alternatief nu fysiek afspreken niet mogelijk is. 21 exposanten vulden een enquête in en beoordeelden het evenement met goed tot zeer goed. Zij waren te spreken over de ruime gelegenheid om contact te leggen met studenten. 17 van de 21 ondervraagde exposanten doet graag weer mee aan het volgende HBO-ICT Job & Student Event; de andere 4 konden dat nog niet met zekerheid zeggen. Fabienne Jansen (ProRail): “Bij onze organisatie moet je echt thuis werken, tenzij je een bedrijfskritische functie hebt. Offline evenementen kunnen wij intern echt niet verkopen.” Gulsah Sonmezcan (Sogeti) ontdekte tijdens het HBO-ICT Job & Student Event nog een onverwacht voordeel: “Ik hoef nu in ieder geval niet te schreeuwen om mezelf verstaanbaar te maken.”

Auteur: tekst van de koning

Item delen