Kun je zowel beweging als cognitieve ontwikkeling stimuleren en monitoren met slimme games? Wouter Sluis-Thiesscheffer, research lead Applied Games bij Fontys, ziet kansen in het combineren van bewegend leren exergames. Binnen het Vitality Living Lab-project onderzoekt Fontys de mogelijkheden.
Sluis-Thiesscheffer legt uit wat een exergame precies is. “Een exergame is ingericht om een fysieke activiteit te stimuleren. Ze maken het makkelijker om je te concentreren op de activiteit, werken drempelverlagend en zijn soms een duwtje in de rug. Zelfs de app die je gebruikt om fiets- of hardloopactiviteiten te loggen bevat een paar ‘speelse’ elementen, maar een echte exergame laat je dus spelenderwijs bewegen.” De innovatiekans ligt in het koppelen van cognitieve ontwikkeling en beweging, aldus Sluis-Thiesscheffer.
Het project GROWTHmoves: exergames voor de basis is gehonoreerd met een KIEM GoCI regeling voor een jaar durend verkennend onderzoek vanuit Nationaal Regieorgaan SIA en vindt plaats binnen het Vitality Living Lab project. Hierbij wordt samengewerkt met Fontys Sporthogeschool, Fontys Hogeschool Pedagogiek en netwerkpartner Sports and Technology. In de ontwikkeling van exergames werkt Fontys samen met Embedded Fitness en Picoo. Meer over exergames en de exergame-projecten waar Fontys al aan werkte lees je in dit artikel.