Het gebruik van AI in het onderwijs is een veelbesproken ontwikkeling. Steeds meer opleidingen zoeken manieren om AI in te zetten. Docenten van de opleiding Informatica bij Hogeschool Leiden gebruiken AI bijvoorbeeld als opdrachtgever tijdens het vak Software Advanced. Niet als vervanging van, maar als toevoeging op authentieke opdrachtgevers uit het werkveld. Zo gaan 150 eerstejaarsstudenten aan de slag met AI-opdrachtgever Webshop Bob.
‘Webshop Bob’ is eigenaar van een webshop met luxeartikelen. Studenten kunnen hem vragen stellen via het chatprogramma CustomGPT, dat gebruikmaakt van het model van ChatGPT. Door met de AI-opdrachtgever in overleg te gaan, moeten studenten onder ondere bepalen wat de probleemstelling is, wat het doel is en welke stakeholders er zijn. Uit de eerste ervaringen blijkt dat deze werkvorm veel grip biedt op een casus, zonder dat er een uitgekauwde opdracht ligt.
Om het programma geschikt te maken voor het opdrachtgeverschap, heeft Floris Admiraal (coördinator en docent bij de opleiding Informatica) Webshop Bob getraind. Zo heeft hij Bob realistischer gemaakt als opdrachtgever door hem te beperken in technische kennis. “Je geeft bijvoorbeeld aan dat het systeem helemaal geen technische kennis heeft. Ook is het niet de bedoeling dat het systeem aan studenten vraagt hoe het kan helpen. Het is juist de bedoeling dat studenten aan het systeem vragen hoe ze kunnen helpen.”
Wil je meer weten over de ervaringen van studenten, hoe HS Leiden AI inzet als opdrachtgever en welke kansen zij nog meer zien, lees dan hier het hele artikel “AI als opdrachtgever voor studenten Informatica”.